اگر شما به موضوع آموزش سئو یا بهینه سازی سایت علاقه مند هستید کاملا در جای درستی هستید و در این پست شما تمام اطلاعات مهم در مورد سئو را دریافت می کنید .
سئو چیست ؟
SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل است.
طبق تعریف ویکیپدیا ، بهینهسازی موتور جستجو به شرح زیر است:
بهینهسازی موتور جستجو یا سئو ، به اقداماتی اطلاق میشود که تضمین میکنند وبسایتها و محتوای آنها در بالای رتبهبندی موتورهای جستجوی ارگانیک (فهرستهای سرچ گوگل) ظاهر میشوند . بهینه سازی شامل انواع مختلف جستجوها مانند جستجوهای تصویری، ویدیویی یا خبری است.
جهت توضیحات بیشتر می توانید مقاله سئو چیست را مطالعه کنید
اهمیت بهینه سازی برای موتورهای جستجو
در ۲۰ سال گذشته علاقه و تقاضا برای سئو به طور پیوسته افزایش یافته است.
افرادی که اطلاعات آنلاین را جستجو می کنند، گزینه های مختلفی برای شروع تحقیق دارند. در اینجا چند گزینه وجود دارد:
گوگل
بینگ
یاهو
آمازون
یوتیوب
XING
جستجوی صوتی یا دستیارهای دیجیتال (الکسا، گوگل ناو، سیری، کورتانا …)
…
بخش بزرگی از جستجوی اطلاعات در حال حاضر هنوز در گوگل و موتور جستجوی ویدیوی YouTube انجام می شود، اما موتورهای جستجوی محصولات مانند آمازون یا دستیارهای دیجیتال در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته اند.
از سوی دیگر، شرکتها باید در نظر داشته باشند که گروههای هدفشان کجا به دنبال اطلاعات هستند یا چگونه میتوانند محتوایی منتشر کنند که افراد به آن دست پیدا کنند.
چرا بهینه سازی موتور جستجو اینقدر مهم است؟
بازاریابی و بهینه سازی موتورهای جستجو موقعیت قابل مشاهده سایت را در موتورهای جستجو مانند گوگل تضمین می کند. موتورهای جستجو همچنان محور اصلی دریافت اطلاعات از مردم سراسر جهان هستند.
تنوع در سئوی مدرن
در بیشتر موارد، سئو به معنای بهینه سازی قابلیت یافتن در محبوب ترین موتور جستجوی جهان، گوگل است. اما در کنار گوگل برای همه موتورهای جستجوی رایج مانند Bing، Baidu هم بهینه سازی را انجام دهید.
علاوه بر سئو گوگل، زیرشاخه های دیگری نیز در بهینه سازی موتورهای جستجو در چند سال گذشته توسعه یافته اند.
سئو یوتیوب
سئو آمازون
سئوی اپلیکیشن
با این حال، تأثیرات بر موفقیت کسب و کار از طریق SEO برای Google در حال حاضر برای اکثر مدلهای تجاری اولویت دارد.
گام ها و اقدامات اولیه در بهینه سازی موتورهای جستجو
اگر ابتدا به سؤالات اساسی زیر پاسخ دهید، می توانید مطمئن باشید که از همان ابتدا مهم ترین نکات را در نظر گرفته اید
آیا وب سایت من در جستجوی گوگل ظاهر می شود؟
آیا محتوای باکیفیتی به کاربران ارائه می کنم؟
آیا مکان شرکت من در گوگل قابل مشاهده است؟
آیا کاربران می توانند به سرعت و به راحتی در همه دستگاه ها به محتوای من دسترسی داشته باشند؟
آیا وب سایت من امن است؟
بررسی URL های ایندکس شده توسط گوگل
برای پیدا کردن آدرس های اینترنتی دامنه خود site: به همراه آدرس سایت را وارد کنید
اگر url سایت نیست ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد :
شما به تازگی وب سایت را منتشر کرده اید و گوگل هنوز صفحه را ایندکس نکرده.
ساختار وب سایت، خزیدن موثر محتوای صفحه را برای گوگل دشوار می کند.
Google هنگام تلاش برای خزیدن وب سایت شما یک پیام خطا دریافت کرده.
robots.txt شما گوگل را از خزیدن در وب سایت مسدود می کند.
تگ متا روبات no index از نمایه سازی جلوگیری می کند.
به موتورهای جستجو در خزیدن محتوای سایت کمک کنید
بیشتر موتورهای جستجو در اینترنت و وب سایت های فردی عمدتاً از طریق پیوندها می خزند. بنابراین، باید مطمئن شوید که لینک های کافی به محتوای مهم دارید. هرچه لینک های خارجی و داخلی بیشتری به محتوای شما ارجاع داده شود، احتمال اینکه خزنده آنها را پیدا کند و به تدریج دوباره آنها را بخزد بیشتر است. نقشه سایت یک کمک خزنده برای ربات های موتور جستجو است.
از تحقیق کلمات کلیدی برای یافتن جستجوهای مهم استفاده کنید
با برنامهریزی کلمات کلیدی از Google میتوانید پرس وجوهای جستجوی مرتبط برای کسبوکار و گروههای هدف خود را پیدا کنید تا محتوای مربوطه را ایجاد کنید. فقط به واضح ترین کلمات کلیدی که مستقیماً با محصول یا خدمات شما مرتبط هستند فکر نکنید. مردم اغلب موضوعات یا نکات کلی را در گوگل جستجو می کنند.
از کلمات کلیدی مهم در عنوان صفحه، توضیحات متا و محتوا استفاده کنید
در هنگام تولید محتوا برای گوگل، نکات زیر را در نظر بگیرید :
آیا مقاله توسط متخصص یا علاقه مندان آشنا به موضوع نوشته شده است؟ یا محتوا نسبتاً کلی است و با جزئیات نوشته نشده است؟
آیا وب سایت دارای مقالات تکراری، اضافی یا همپوشانی با موضوعات مشابه با تغییرات کمی متفاوت از کلمات کلیدی است؟
آیا غلط املایی، در مقاله وجود دارد؟
آیا موضوعات و مقالات به دلیل علاقه واقعی خوانندگان وب سایت است یا صرفاً برای یافتن آسان تر برخی از کلمات کلیدی؟
آیا مقاله حاوی محتوای اصلی، خودساخته، گزارشدهی شخصی و آنچه خود آزموده اید انجام شده یا فقط تحلیلهای جمعآوریشده است؟
آیا مقاله ارزش افزوده قابل توجهی برای کاربر در مقایسه با سایر مطالب در حوزه موضوعی که در اولین صفحه نتایج جستجو یافت می شود، ارائه می دهد؟
کنترل کیفیت مقاله چقدر خوب است؟
آیا مقاله موضوع را از جنبه های مختلف بررسی می کند ؟
آیا وب سایت یک مرجع شناخته شده در رابطه با موضوع محتوا است ؟
آیا این مورد با دقت تهیه شده است یا شلخته و عجولانه به نظر می رسد؟
آیا به اطلاعات جمع آوری شده در محتوا اعتماد دارید ؟
آیا مقاله توضیح کامل یا جامعی از موضوع ارائه می دهد؟
آیا این مقاله حاوی تحلیل های روشنگرانه یا اطلاعات جالبی است که فراتر از بدیهیات در مورد موضوع است؟
آیا این مقاله ارزش آن را دارد که آن را نشانه گذاری کنید، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید یا آن را به دیگران توصیه کنید؟
آیا این مقاله دارای مقدار بیش از حد تبلیغات است که هنگام خواندن آن حواس پرتی یا آزاردهنده باشد؟
آیا انتظار دارید یا می توانید تصور کنید که این مقاله در یک روزنامه، یک دایره المعارف (مثلا ویکی پدیا) یا در یک کتاب منتشر شود؟
آیا مقالات موجود در وب سایت (بیش از حد) کوتاه، بی معنی هستند یا اطلاعات مفیدی را که می تواند محتوا را برای خواننده خاص کند حذف می کند؟
آیا مقالات موجود در وب سایت با دقت و توجه زیادی به جزئیات ایجاد شده اند؟
آیا کاربران اگر محتوایی در این وب سایت پیدا کنند شکایت می کنند؟
در سیگنال های بهینه سازی موتور جستجوی خود ثابت قدم باشید
مرتبط ترین محتوا را برای کلمات کلیدی سایت خود در نظر بگیرید. از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا پرهیز کنید. همیشه یک کلمه کلیدی را به یک URL و نه به چندین لینک مرتبط کنید
توجه را به محتوای خود جلب کنید
محتوای خود را به عنوان مثال از طریق رسانه های اجتماعی ، ایمیل … توزیع کنید یا انجام این کار را برای کاربران آسان کنید.
بهینه سازی قطعات موتور جستجو
عناوین و دیسکریپشن ها ویترینی برای محتوای شما در گوگل و موتورهای جستجو هستند. آنها را با عناوین صفحات مرتبط، توضیحات متا و استفاده از نشانهگذاری شیک کنید.
هدف جستجوی عبارت جستجو را در بهینه سازی موتور جستجو برآورده کنید
هنگام برنامه ریزی، طراحی و ایجاد محتوا، مطمئن شوید که هدف محتوا با هدف جستجوی کلمه کلیدی مطابقت دارد.
وظایف معمول سئو تاکتیکی عبارتند از بهینه سازی فنی برای بهبود خزیدن و نمایه سازی، بهبود رفتار کاربر ، بهینه سازی محتوا و بخش هایی از لینک بیلدینگ یا بهینه سازی خارج از صفحه.
معیارهای سئو در بهینه سازی موتورهای جستجو
تجزیه و تحلیل سرعت صفحه
ایجاد و بهینه سازی داده های ساختار یافته
انجام بهینه سازی موتورهای جستجو با توجه به محتوا
اقدامات زیر بخشی از وظایف روزانه یک سئوکار در رابطه با بهینه سازی است:
تجزیه و تحلیل پیوندهای داخلی برای اطمینان از ثبات و بهینه سازی پیوندهای داخلی
طبقه بندی معنادار محتوا در ساختار اطلاعات وب سایت
اقدامات در بهینه سازی موتور جستجوی خارج از صفحه
همراهی اقدامات بازاریابی که می تواند بر پیوند، اتفاقات نام تجاری + موضوع و رفتار جستجو برای برند تأثیر بگذارد.
کسب لینک فعال
تجزیه و تحلیل رقبا
برنامه ریزی لینک بیلدینگ
تحقیق منبع پیوند
اقدامات برای جلوگیری از مجازات توسط گوگل
تجزیه و تحلیل پیوند ها
تجزیه و تحلیل لینک های شکسته
وظایف مهم یک مدیر سئو چیست؟
در ادامه مهمترین وظایف یک مدیر سئو را خلاصه کرده ام.
از در دسترس بودن اطمینان حاصل کنید
بهینه سازی عنوان صفحه و توضیحات
بهینه سازی سرعت صفحه و زمان بارگذاری
بهینه سازی محتوا
کلیدواژه-تحقیق و تجزیه و تحلیل
بهینه سازی نمایشگر موبایل
لینک بیلدینگ
بهینه سازی لینک های خراب
بهینه سازی پیوند داخلی و معماری اطلاعات
حذف محتوای بی ارزش / URL
پرهیز از محتوای تکراری
بهینه سازی رفتار کاربر
بهینه سازی استراتژیک برای موتورهای جستجو