یکی از مهمترین سیستمهای ضروری هر خودرو، سیستم [واتر پمپ پراید]https://estokyadak.com/1400/04/19/sign-of-pride-water-pump-failure/(url) است که باعث خنکسازی موتور و کاهش دمای خودرو از ۲۵۰۰ درجه به ۹۰ درجه میگردد. در صورت ایراد و عدم کارکرد صحیح این مجموعه، دمای بیش از حد باعث ذوب شدن و خراب شدن قطعات و مجموعه موتور و اتصالات میگردد.
بنابراین هر راننده باید همواره عملکرد سیستم آبرسانی و خنک کننده را در نظر داشته باشد و در صورت بروز کوچکترین علائمی از ایراد و عدم کارکرد صحیح و گرم شدن بیش از حد، این قسمت را مورد بررسی دقیق قرار دهد. عدم رفع به موقع و سریع مشکل سیستم آبرسانی و خنک سازی خودرو می تواند در زمان کوتاهی خسارت بالایی به خودرو وارد سازد.
در ادامه ضمن آشنایی با جایگاه و اهمیت واترپمپ (پمپ آب) در سیستم خنککننده خودرو، به بررسی دلایل خرابی آن در ماشین پراید پرداخته و راهحلهایی برای جلوگیری از خرابی و کاهش استهلاک این قطعه مهم ارائه میگردد.
اجزای سیستم واتر پمپ پراید
موتور هر خودرو به وسیله سیستم احتراقهای متناوب درون سیلندر نیروی پیشرانه ایجاد مینماید. این احتراقهای پیدرپی باعث افزایش گرمای بسیار شدید در موتور میگردد. بسته بودن محفظه سیلندر و فشار بالای گاز درون آن نیز باعث افزایش شدیدتر این گرما میباشد.
در صورت عدم وجود یک سیستم قدرتمند خنککننده، اجزای موتور در اثر گرمای بیش از حد ذوب میگردد. در همه خودروها و از جمله پراید، از سیستم گردش آب درون موتور و سیلندرها برای این منظور استفاده میگردد.
اجزای اصلی سیستم واتر پمپ پراید شامل موارد زیر است:
رادیاتور
واترپمپ
ترموستات
لوله های انتقال آب
ترموستات
پروانه (فن)
مجاری و محفظههای آب درون سیلندر
مهره آب
ادامه مطلب در سایت استوک یدک